למידה

תכלית קיומנו היא יצירת התפתחות. זו נוצרת מתוך בחירה ללמוד -לא רק מההתנסות בפיזי אלא בעיקר להבין את הסיבה הגבוהה למערך ההתנסויות שאנו חווים. עולם החלום נברא עבורנו כדי לממש את הבנות האש האוויר והמים באדמה. משמע- ללמוד את עצמנו- מה אנחנו רוצים(אש),מי נועד ללוות אותנו במסע ההתפתחות הזה(מים) , מה תואם לתסריט הנשמתי שלנו(אוויר) ואז ליישם את המסקנות בחיים הארציים,להוריד רוח לחיי החומר.

בעידן הישן היה מספיק שנקום בבוקר ונעשה,נלך לביה"ס ולאוניברסיטה, נשנן נוסחאות,נישמע לסמכות מקצועית,נעבוד,נתחזק את מערכות הממסד שניהלו את החומר שצברנו,נקיים את הגוף הפיזי, נדאג למחסורנו הגשמי, נטפח מערכות יחסים רגשיות-משפחתיות, חברתיות,תרבותיות,…

בעידן החדש שבו אנרגיית האש= הרצון ויצר היצירה, מניעה איתה את אנרגיית האוויר-ההבנה : והן ביחד מתניעות אותנו לרצות להבין – למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, מהו הייעוד שלשמו אנחנו כאן, מהי הסיבה , מה מניע אותי , ומה המטרה שבשבילה אני קמה כל בוקר.

למידה היא תהליך המתרחש כשאנו בוחרים להתנסות בחוויה חדשה, יוצרים ידע חדש, הבנות חדשות והשיא- זה כשמצליחים לממש את הבנות הרוח בחומר, כלומר- מייצרים תוצר גשמי שמיישם את הידע וההבנות שלנו. ה מידע באוויר הפתוח עובר באמצעות האינטרנט שהוא כלי אווירי.

למה למידה ולא למידע ?

אני בוחרת להשתמש במילים שמדייקות את המהות שאני מחוברת אליה . לפני שאני מתחברת לאחרים אני חייבת לוודא שיש לי עצמי חיבור למשמהות של המילה עבורי. אני מתחברת לשורש י.ד.ע. לדעת. חווה הפרה את הצו האלוהי כשבחרה לאכול מפרי עץ הדעת, לדעת את היותה תודעה בוראת עצמאית. לא כמו אדם שעשה מה שאמרו לו כי "המלך אמר" – אדם הלך עם הראש באדמה נעשה ונשמע. ראה וקדש. לא הטיל ספק, לא חשב עצמאית, לא הפעיל שיקול דעת. לחווה היתה הבינה הנשית. זה קול התבונה שמוביל אותי בבחירתיי לבחון כל מילה לפני שאני משתמשת בה אם היא תואמת להלך הרוח התודעתי שמנחה אותי

ילדעים לומדים ומלמדים את עצמם בעצמם

ילדעים לא  צריכים ללמוד ידע קיים אלא להמציא ידע חדש תודעת למידה יוצרת

הבדל בין ידע ומידע

, אל תחכו שמישהו במערכת החינוך ילמד אתכם. קחו אחריות ותתחילו ללמד את עצמכם בעצמכם!  למידה IN חינוך OUT

מהפכת הלמידה העצמאית (בסוף הפוסט: רשימה של אתרי למידה עצמאית וחינמית ברשת)

כשאנחנו לומדים משהו חדש, אנחנו מעבירים את המסקנות – תוצאות הניסוי למאגר הידע הכלל בריאתי , משמע שהתפתחות של האחד תמיד תורמת להתפתחות האחר.

כולנו רשת אנרגטית אחת. התפתחות של האחד לא נועדה להתחרות באחר או לבוא על חשבונו,להגביל את חופש היצירה שלו ,לפגוע או לגזול ממערך האנרגיות שלו.

כל התפתחות, גם אם היא לכאורה שלילית, תורמת להתפתחות האחר, העולם והבריאה כולה. הכל בתואם. ככל שאנחנו לומדים להבין את עולם הסיבות הגבוה- למה דברים קורים כמו שהם קורים, אנחנו יכולים לחוות את חיינו בקלילות ועם השלמה של היותנו מי שאנו, עם המערך האנרגטי שמדוייק עבורנו,ללא צורך להשוותו לעומת האחר ולהתחרות על משאבים. לכל אחד מאיתנו צרכים שונים ומטרות ניסוי שונות ולכן גם מימון אנרגטי שונה. מתוך כך אפשר להבין שכל אחד מאיתנו צריך ללמוד ידע אחר.

מערכת החינוך הממוסדת-הממלכתית  בעולמנו מכתיבה את אותם תכנים לכל התלמידים שנדרשים להגיע לאותם הישגים באותם מקצועות.  הרי זה אבסורד. זהו  בזבוז אנרגטי של זמן איכות שהיה אמור להיות מושקע בתכנים  המדוייקים שרלוונטיים להתפתחות התלמיד.

החינוך בעתיד יאפשר לכל תלמיד ללמוד את הידע הייחודי שרלוונטי להתפתחות שלו ויתן מענים שונים לכל תלמיד ע"פ צרכיו. תפקיד המורה לא יהיה ללמד ידע אחיד לכל הכיתה אלא ללוות את תהליך הלמידה העצמאי של כל תלמיד ע"פ תוכנית אישית שמותאמת לתחומי העניין שבו עוסק ולקצב ההתפתחות שלו.

ווט דה FAQ? זה אמיתי?!  (מבוסס על אינספור שאלות שכבר נשאלנו על 'קמפוס')
ש: שמעתי נכון? יש דבר כזה? פלטפורמת למידה דיגיטלית חינמית לכל אזרח בישראל?!
ת: כן. קוראים לה 'קמפוס'. ההשקה הרשמית ב-19.11, אבל היא כבר פתוחה, עם עשרות קורסים ועשרות אלפי לומדים, מגיל תיכון ועד מאה עשרים.
ש: מה חינם? חינם-חינם?!
ת: כן, כן…הקורסים שפעם היו פתוחים רק לסטודנטים מסוימים שהיו צריכים להתקבל בכל מיני אוניברסיטאות מרוחקות, הקורסים שתמיד רצית לקחת 'יום אחד כשיהיה לך זמן בחיים המטורפים האלה' – עכשיו פתוחים לכולם ובחינם. והיופי הוא שאפשר לקחת אותם אונליין, בקצב שמתאים לך. בכל מקום ובכל שעה. אפילו מהסלון שלך בשלוש בלילה.
ש: מגניב. אחי סטודנט, הוא בטוח יתלהב. זה יכול להיות רלוונטי בשבילו?
ת: מה הוא לומד? מדעי המחשב? פסיכולוגיה? ארכיטקטורה? ביולוגיה? חינוך? שיבדוק בקטלוג, בטוח הוא ימצא קורסים שמתאימים לו וישדרגו לו בטירוף את הלימודים. אגב, גם אם הוא 'יטעם' ויגלה שתחומים מסוימים לא מעניינים אותו, הוא רק ירוויח – ויכיר את עצמו טוב יותר. (אגב, ידעת שכמעט שליש מהסטודנטים נושרים במהלך התואר הראשון?)
ש: מה לגבי קרדיט אקדמי?
ת: חלק מהקורסים כבר מאפשרים את זה. שיברר בדף האודות של כל קורס.
ש: חבר שלי אמר לי שהוא נרשם לקורס הכנה לפסיכומטרי ב'קמפוס' בחינם. כאילו, במקום לשלם אלפי שקלים ולפעמים לקחת אפילו 2-3 קורסים כאלה כדי לשפר ציון, הוא נרשם בחינם. אמרתי לו שלא יכול להיות. מי צודק?
ת: חבר שלך.
ש: גיסתי כבר אחרי שני תארים ופשוט חיה את החיים ועובדת בעבודה (לא סגור בדיוק מה היא עושה). יש בקטלוג גם קורסים שיכולים לעזור לה בהתפתחות המקצועית ובקריירה שלה? כאילו, קורסים שהיא יכולה לקחת תוך כדי העבודה ושאשכרה יאפשר לה לשדרג את עצמה?
ת: כן. אבל תהיה בנאדם, שאל אותה הערב במה היא עובדת.
ש: וואי, מה לגבי משרד החינוך? מתי הוא מכניס את זה גם לתיכונים? זה יכול לשדרג את כל חוויית הלמידה, לצמצם פערים, להכניס את המערכת למאה ה-21 ולשחרר את הפוטנציאל, גם של התלמידים וגם של המורים, מבחינת ה…אני רואה שאתה מהנהן…מה? זה כבר נכנס לתכנית הלימודים?
ת: כן.
ש: חמי וחמותי כל הזמן הולכים לקורסי העשרה: היסטוריה, אמנות, מדע, פוליטיקה…פריקים של הקטע הזה. כדאי שאספר להם על כל זה? זה ייתן לי נקודות אצלם?
ת: חד משמעית.

יותר מ-300 סרטי תעודה שיציתו את הסקרנות שלכם :

DIY Genius, פלטפורמה שמטרתה לשמש חלופה למקורות הידע הממוסדיים כדי לאפשר צמיחה מקצועית ואישית המותאמת לתנאי החיים במאה ה-21.
אז מה יש בספריית הוידאו הזאת? 310 סרטי תעודה שלוקטו כדי לעורר מחשבה, לשבור מוסכמות ולהציע חלופה תרבותית ומרחיבת דעת. הם מחולקים ל-31 תחומי עניין לבחירתכם, כשבכל תחום מופיעים 10 סרטי תעודה שונים. בשיטוטכם בספרייה תמצאו ידע מקיף על הטבע, מהר האוורסט שהוא הנקודה הגבוהה בעולם ועד לשקע מריאנה, הנקודה הנמוכה ביותר מתחת לפני הים. המשיכו לחפש ומצאו את הסרט צייטגייסט שהתפרסם מאוד עם יציאתו לאקרנים. תגלו גם ביוגרפיות של גאוני עבר כמו אלברט איינשטיין, אייזיק ניוטון וליאונרדו דה וינצ'י וכן של פורצי דרך בני זמננו כמו ביל גייטס וסטיב ג'ובס.
הספרייה מכילה גם סרטים בתחומי הטכנולוגיה, ההכרה, הכלכלה, הפילוסופיה, הדת, היצירתיות, חקר היקום, הפסיכולוגיה ועוד רבים וטובים. אוצר בלום של ידע – והכל בלחיצת כפתור.

האוניברסיטה של Reddit : הקהילה האינטרנטית שנותנת קורסים כמעט בכל תחום וללא תשלום. הרעיון שעליו מתבסס האתר הוא שיתוף חופשי של אינטלקטואל והפצה ברבים של ידע. חשוב להבהיר, זוהי לא אוניברסיטה המוכרת באופן רשמי ואי אפשר להוציא בה תואר או תעודה. אבל הקורסים המועברים בה הם ברמה גבוהה מאוד, אקדמית ברוב המקרים.

קיימות שתי דרכים לממש את עצמכם באתר. הראשונה היא לקחת קורסים, כמה שיותר ובחינם. בין היתר תמצאו באוניברסיטה קורסים בצילום, תכנות מחשבים, מוזיקה, פסיכולוגיה, שפות ועוד. המבנה של האתר מאפשר לכם לבנות תכנית לימודים אישית ולהתקדם לפי הקצב שנוח לכם. הקורסים מתקיימים אונליין כמובן, וניתן להיכנס וללמוד מתי שנוח לכם ומכל מקום. יחד עם זאת, הקורסים מועברים בידי מורים אמיתיים, כלומר אלו הם לא בהכרח רק הרצאות וידיאו או עמודי טקסט, אלא קיים יחס אישי וקשר ישיר בין המרצים לבין הסטודנטים בקורסים.

האופציה השנייה שעומדת לרשותכם היא להעביר קורס. אם אתם מומחים בתחום מסוים ומעוניינים לתרום מזמנכם לטובת הקהילה או לחלוק את המומחיות שלכם בתחום ספציפי, אתם יכולים להירשם כמרצים ולבנות תכנית לימודים. עם התפוצה של Reddit, זה לא משנה כמה איזוטרי התחום שבו אתם רוצים להעביר קורס, מישהו ירצה ללמוד מכם.

*

ככה ילדעים לומדים מתמטיקה 5 יחידות ב 5 דקות , עצמאית, אונליין ברשת

*

אנחנו לומדים…

10% ממה שאנו קוראים

20% ממה שאנו שומעים

30% ממה שאנו רואים

50% ממה שאנו רואים ושומעים

70% ממה שעליו אנו מתדיינים

80% ממה שאנו חווים

95% ממה שאנו מלמדים לזולת

[ד"ר וויליאם גלסר]

אז למה אנחנו מתעקשים ללמד את הילדים לקרוא, לשמוע ולראות ולא מלמדים אותם לדון, לחוות וללמד?

כשיכולת הלמידה חשובה מהידע: מה כולנו יכולים ללמוד משינוי ההכשרה שעשו ב-8200?

כדי להתמודד עם הצורך התמידי בהתחדשות, הוחלט בבית הספר למודיעין כי בנוסף לידע הטכני הקלאסי, יש להכשיר את החיילים גם ליכולת למידה עצמאית, המעודדת חשיבה, מקוריות, יוזמה ויצירתיות.

כיוון שהתובנה והשאיפה העיקרית של התהליך הייתה להכשיר את החניכים לחשיבה עצמאית ואוטונומית, הסגל היה חייב לשמש דוגמה אישית. על מנת שזה יקרה, היה חשוב לתת לסגל מרחב חשיבה עצמאית ואוטונומיה לניסוי וטעייה. בעוד שהפתרון הרווח במערכת צבאית הוא לתת פקודה המחייבת שינוי של שיטות ההוראה, היה ברור כי בסיטואציה הנוכחית פתרון זה יוביל לתוצאות בינוניות בלבד. במקום זאת, במטרה ליצור תהליך עמוק ורציני, בחרו בבית הספר לעודד צבירת ניסיון בפדגוגיות חדשניות בעזרת פידבק חיובי. מי שניסה משהו חדש, קיבל במה להציג את הצלחותיו וכישלונותיו בפני כלל אנשי הסגל – בכירים וזוטרים כאחד. אנשי סגל נבחרים התבקשו לכנס את רעיונותיהם לספר רעיונות והגיגים בחינוך שיצא תחת ידיהם. בשונה מהתפיסה שבה מחייבים את אנשי הסגל לקחת חלק בפורומים וועדות, כאן הוצע לכלל אנשי הסגל להתנדב לקחת חלק, במידה והם מעוניינים בכך. מהר מאוד, ועדות אלו הובילו לשיתופי פעולה חדשים בין מדריכים, חלקם אפילו מתחומי דעת שונים אשר הובילו להוראה בין תחומית, ואווירה של יוזמה וחדשנות שטפה את המקום.

ברגע שהצורך בשינוי נבע מסגל ההדרכה, ההבנה כי השינוי הוא באחריותם הייתה כבר טבעית. משלב זה הכל החל להסתדר: המוטיבציה והנכונות של הסגל ללמוד הייתה פשוט מדבקת. הם החלו לאסוף ידע על כל שיטות ההוראה המתקדמות המוכרות לנו המורים, שהיו חדשות להם, כמו למידה מבוססת פרויקטים (PBL), כיתה הפוכה, הערכה חלופית, הוראה אקטיבית והוראה דיפרנציאלית. הם התחילו לזהות לבד חולשות במערכי השיעור, יזמו שינויים ושיפורים, ומעל לכל, הם פנו לבקש סיוע ומשוב על השיעורים שלהם מעמיתים. כשעלה צורך, גם ידעו לפנות לעזרה מאנשי מקצוע בתחום.

*

 טרנס מק'קנה – אף אחד לא יותר חכם ממך

אף אחד לא יכול ללמד אתכם דבר, זה רק אתם שבוחרים מה ללמוד. עשו זאת בעצמכם. במקום לקרוא ולשנן טקסטים של אחרים, תלמדו את הטקסט/התסריט  האישי שלכם בעצמכם.

כדי להתקדם ולהתפתח , שחררו את המסגרות הן מעכבות וסוגרות תסמכו על עצמכם שחררו עצמכם לחופשי

ביה"ס היה המרחב שבו תלמידים למדו בעידן הישן. היום אנחנו לומדים בכל מקום ובכל זמן, מכל אחד: ברשת או בקהילה בסביבתנו הפיזית.

 The first 20 hours — how to learn

למידה ורכישת מיומנויות חדשות מתרחשת בקלילות ובזמן קצר תוך כדי פירוק למיומנויות בסיסיות ותרגול , כל אחד יכול ללמוד כל אשר נפשו חפצה

Daphne Koller: What we're learning from online education 

דפנה קולר – יצרה את קורסרה שמאפשרת לכל אדם בכל מקום בעולם ללמוד איכותי וחינם בקורסים של האוניברסיטאות הכי יוקרתיות, למידה אינטראקטיבית אונליין בין תלמידים דרך הרשת  ,  רכישת כלים לפתרון בעיות בתחומים הנלמדים , למידה חופשית לכל החיים לכל אחד גם במקומות נידחים בעולם

כשאדם בוחר להיפתח ללמידה ומתחיל לשאול מי אני מה אני ,  מופיע מורה הדרך הרוחני שנועד להאיר לו את הדרך- זו שהיתה שם תמיד וחיכתה שהוא יבחר להבחין בקיומה ולראותה בבהירות.

המורה הזה לא חייב להיות  אדם אחר בדמות יישות פיזית של גורו מואר,מנחה סדנאות או מתקשר. המורה הזה הוא אתה. רק אתה יודע מהו הטכסט שעלייך ללמוד. אתה כתבת אותו. אתה היוצר של תסריט המשחק שלך כאן בעולם החלום. אתה הבמאי, אתה בוחר את חלקי התפאורה,את פועלי הבמה, אתה בוחר לאיזה כוון יאירו הזרקורים. הכל כתוב מראש. הכל צפוי והרשות נתונה .

למידה תיאורטית מתקיימת בכל מרחבי הבריאה -במישורים מחוץ לכדה"א , אבל רק כאן, המקום היחיד שבו קיימת מעבדת ניסוי שעוסקת במימוש גשמי של הידע התיאורטי. שם קוראים את הספרים שאנחנו כותבים כאן במעבדת הניסוי האנושית בכדה"א. הנשמה שלנו בחרה לרדת לחיים בגוף פיזי על מנת ליישם ידע תיאורטי . עד היום עסקנו בשיחזור ידע קיים ש"הוקפא" ממערכות היזכרות מבריאות קודמות ולכן עיקר עיסוקנו היה להשלים מערך התנסויות- לעשות תיקונים והשלמות. היום אנחנו בתחילתו של עידן חדש שבו מהות ההתנסות שלנו כבני אנוש השתנתה . העיסוק בחומר ורגש כבר לא זה שמכתיב את הבחירות שלנו. יש משהו יותר קיומי עבורנו  וזה להבין מה אנחנו רוצים ולבחור איך לממש את ההבנה הזו .

תהליך הלמידה הזה קשה לרובנו משום שאיננו יודעים איך להשתמש באש  ובאנרגיות האוויר הגבוהות – הן מהירות ועוצמתיות ואנחנו לא יודעים איך "לאכול אותן" . האתגר הוא להצליח לקחת את האש למקום של יצירה חדשה ולהיזהר מלהישרף. הדרך להצלחה היא להשתמש בכוח המוח- סוף מעשה במחשבה תחילה. לחשוב,לשאול  להבין ורק את לפעול. כדי לפתח את האוויר- היא ההבנה, צריך לתרגל חשיבה עצמאית

ילדי האש והאוויר של העידן החדש   יודעים היטב איזה ידע יזין את נשמתם באנרגיה המדויקת להם לצורך התפתחות. יש להם איכויות אש גבוהה – הם יודעים מה הם רוצים, ואוויר גבוה- הם מבינים את ייעודם, יש להם את התוכנה מוטמעת בהם build in . הם לא צריכים שילמדו אותם. ייטב אם נאפשר להם ללמוד את עצמם בעצמם.

הם לא יסכימו להכניס לתודעתם מידע שלא רלוונטי להם. (אלא אם כן יסממו אותם ב ריטלין ויכפו עליהם בכוח להתאים עצמם למסגרות חשיבה והתנהלות מיושנות, אבל גם לזה הם לא יסכימו בקרוב. מהפכה בדרך. ראו הוזהרתם)

*

מי מכם שמבין שהילדים כאן כדי ללמד אותנו ולא אנחנו אותם וחש רצון להעצים אותם ולתת להם במה להשמיע קולם – תעשו את זה. ככה הם יצטרכו לבזבז פחות אנרגיה על לבעוט במערכת ויוכלו להשקיע את האנרגיה ביצירת עולם חדש. הילד יודע מה הוא אומר.  הילדעים זקוקים לטכנולוגיה בחינוך  שתשמש אותם ככלים ללמידה ויצירה.

המידע שקיים היום ברשת פתוח לכל, חופשי, מערכות קוד פתוח מאפשרות היום לכל אחד ליצור כל דבר. אחריותנו כמבוגרים להנגיש להם את הטכנולוגיות, לללוות אותם בתהליך הלמידה העצמאי שלהם ולא להורות וללמד. אין לנו באמת הרבה מה לתת להם. יש לנו הרבה שיעורים ללמוד מהם.

*

יותר מ-300 סרטי תעודה שיציתו את הסקרנות שלכם

רשימת אתרים ללמידה עצמאית: ברוב האתרים הלמידה חינם ומשלמים רק על תעודות ומבחנים

קורסים אקדמאים ללימוד עצמי בעברית

אקדמיית קאהן

אוניברסיטה של העם  נוצרה על ידי ייזם ישראלי בשם שי רשף , שפתח ארגון ללא מטרות רווח

נוסדה בשנת 2009 וכרגע מריצה 2 תארים במנהל עסקים ומדעי המחשב

מיזם פא"ר במיזם פא"ר – "פתיחת אוצרות רוח" – מציעה האוניברסיטה הפתוחה גישה חופשית לכלל הציבור לעשרות ספרי לימוד אקדמיים בפורמט דיגיטאלי – חלקם גם בגרסה קולית- ולמגוון חומרי לימוד, ביניהם מערכי שיעור, מצגות, הרצאות וידאו, תרגילים אינטראקטיביים וחומרי עזר אחרים.

אוניברסיטה מצולמת "אתר אוניברסיטה מצולמת מרכז הרצאות וידאו בעברית מאוניברסיטאות ומכללות בישראל במקום אחד."

אפיקי מעבר – מאפשרים למעוניינים בכך להתחיל את הלימודים לתואר ראשון במסגרת הגמישה של האוניברסיטה הפתוחה, ולאחר לימוד מקבץ קורסים, לבחור, לפי הhttp://192.116.194.200:8080/עדפתם האישית, בין מעבר לאוניברסיטה האחרת לשם השלמת התואר לבין השלמת תואhttp://192.116.194.200:8080/ר באוניברסיטה הפתוחה.

קורסרה  coursera – אתר שמאפשר לכל אחד ללמוד, לעשות שיעורי בית, להבחן ולקבל תעודה מאחת מ4 אוניברסיטאות נחשבות, באחד מ43 קורסים.

יישום שמאפשר חיבורים ושת"פ בין מתכנתים שרוצים ללמוד coding

אתרי למידה של תיכנות בחינם   Best free sites for learning how to write code

educade- אתר ללמידת מדעים לילדים (באנגלית)

לימוד שפות זרות באינטרנט בחינם : לימוד  ספרדית  כאן כאן וכאן   ,  לימוד ערבית   לימוד צרפתית וגם כאן וכאן   ,  לימוד איטלקית ,  לימוד רוסית וגם כאן,   לימוד יפנית

http://www.internetpolyglot.com/

http://www.languageguide.org/

http://www.bbc.co.uk/languages/

http://www.openculture.com/freelanguagelessons

http://www.101languages.net/

http://www.frenchspanishonline.com/

http://www.learnalanguage.com/

 

אתר המספק רשימת אתרים ענקית ללימוד שפות שונות

תביט tabit – אתר עם קישורים למליין אתרים

ספריות חינם:

הספרייה הוירטואלית של מט"ח

רשת ספריות עירוניות חיפה

כותר : מאגר ספרי עיון > מדעי החברה > מדע המדינה אונברסיטאות שונות

פרויקט בן יהודה.

פודיובוקס מציעים את הספרים בחינם אך מעודדים אנשים לתרום לסופרים שמציגים את עבודותיהם באתר. הרבה מהספרים עולים לאתר פרק אחרי פרק והגולש יכול לעשות מנוי ולקבל תזכורת בכל פעם שפרק חדש עולה. אם הסופר סיים להעלות את כל הספר תוכלו להוריד את כל הפרקים – אבל כל פרק בנפרד. מעצבן אולי, אבל אתם יכולים להאזין למאות ספרים בחינם אז אולי זה לא כל כך נורא.

פידבוקס אפשר לקרוא ספרים בכל מכשיר התומך בקבצים דיגיטליים (בפורמט הנקרא ebooks). תמצאו פה ספרים ישנים (משנת 400) אבל גם הרבה מאוד ספרים מהשנים האחרונות. חובבי הפילוסופיה, הסיפורת והמדע הבדיוני ימצאו כולם משהו לקרוא פה. האתר הרבה יותר נוח מאתרים אחרים שמספקים שירות דומה וכל ספר מופיע בו בכמה פורמטים כך שתוכלו להוריד את הספר עבור האייפון, הקינדל, הנוקיה או המחשב שלכם באותה הקלות.

אם אתם חובבים של ז‘אנר האימה והמדע הבדיוני, סקוט זיגלר הוא השם החם הבא בשבילכם. מעבר לעובדה שהספרים שלו מצליחים להיות חדשנים בתחום שכבר איבד את החן שלו לפני כעשור, סקוט זיגלר הוא גם גאון שיווקי. האיש מאפשר לכל אחד להוריד את הספרים שלו בחינם, הוא יושב ומשקיע את הזמן בהקלטת הספרים שלו וגם את ההקלטות הוא נותן חינם ובכל זאת הספרים שלו נמכרים והוא מתפרנס באופן מלא מהכתיבה. זה נשמע מנוגד לכל היגיון אבל זו המציאות וזיגלר הוא לא היחיד שעושה את זה.

סופרים אתר ספריה מקוונת

 

ג‘י. סי. האצ‘ינס הוא עוד סופר שמחלק את עבודותיו בחינם אבל עושה עוד כמה דברים באתר שלו. לדוגמה, אתם יכולים ”להתאשפז“ באתר החדש ולהפוך להיות חלק מהספר החדש שלו שיצא מאוחר יותר השנה, זה שעוסק בבית משוגעים מלא סיוטים.

סנונית  – חלק בחינם וחלק בתשלום או מנוי (גלים-משרד החינוך)

ספריות במנוי-תשלום

כותר- הספרייה המקוונת של ישראל – מט"ח – בתשלום

 

מילונית– סיכומי שיעור בכל המקצועות

 

אתר ספרי סופרים – ספריה מקוונת

 

Google Books

 

אתרי למידה חינמיים לילדים במחשב:

מילונית אתר לסיכומי בגרות חינם

 

אורט אביב  בית הספר הווירטואלי "אביב" – פתרון כולל ללמידה ותרגול באינטרנט לקראת בחינות הבגרות, בכל מקצועות החובה!

 

זולו – לימוד לוח הכפל

 

ראשית מדע – מדע לילדים

אקולוקומשחק וירטואלי לערכי הסביבה

 

אקדמית קהאן לילדים ובעברית

 

שרשרת מזון ומארג מזון

 

בריינפופ

 

אני 10 שעורים ותרגולים בוידאו חינם

 

משחקי חשיבה

לע"מ לימוד ילדים במחשב

מצלמות על תנשמות ‏

 

המרכז לטיפוח צפורי הבר בחצר ובגינה

 

משחקים ומגלים בפארק המדעים

 

תחנה לחקר ציפורי י-ם

 

תצפית לעולם הטבע

שיטות ספירה עתיקות

התפרצות הרי געש ‏‏

עולם המדע והטכנולוגיה  אתרי לימוד במחשב , אנצפקולדית אביב מקוונת , מילון מקוון ומשחקים

 

ארץ המעיינות פורטל מעיינות בארץ

 

אתר ללימוד שפות חינם

 

משחקים ודפי פעילות דידקטיים לגיל הרך ולחינוך המיוחד  מאגר מת"ל במכללת קיי-באר שבע

 

אתר ללימוד נגינה

 

איורים לימודיים

 

אתר משחקים וסרטים

 

פורטל בעלי חיים

 

דף הבית הראשון שלי

משחק ניהול בית מלון

 

פרפה – משחקי חשיבה, משחקי הגיון, חידות ועוד.

 

 

משחקי אנגלית – פרפרה ‏

משחקי חשיבה – פרפרה ‏

 

הסוד של מיה

 

קידנט

תרגולון – חשבון לפי כיתות (א-ו) ‏

 

מערכת למידה מקוונת בעבור גן ילדים עד כיתה י"ב

 

 

שירים לימודיים באנגלית ‏

 

חשבון זולו

תולדוט: שיעורים מצולמים בהיסטוריה של מט"ח ‏

אתר למידת אנגלית ‏

תוכנות ואתרים לילדים ‏

אני קורא ‏

גמבה – קריאה עיצורים ואותיות

 

משחקי חשיבה, הגיון וחידות פופולריים ‏

‏מערכת למידה מקוונת בעבור גן ילדים עד כיתה י"ב‏

‏כותר ספרים אלקטרוניים‏

‏pineapple project‏ (כלי שמאפשר להגדיר תהליך למידה ותהליכים בכלל)

אתרים בתשלום:

קורסים מקוונים- מכללת אחווה (בתשלום)

מכללת קוד פתוח (בתשלום)

 

3 תגובות בנושא “למידה”

  1. בית הספר הדמוקרטי סדברי ואלי מלמד אותנו, את כולנו, דבר אחד יותר מכל דבר אחר: ענווה. כל יום אנחנו מתעמתים עם הבורות שלנו, נאבקים בה, ומכבדים אותה.

    הכול החל בלמידה על למידה. כאשר נכנסנו לחינוך לראשונה לפני שנים רבות, חשבנו שידענו משהו על כיצד אנשים לומדים.

    אני זוכר בבירור את ניסיונות ההוראה הראשונים שלי באוניברסיטה. ידעתי את הנושא אשר היה עלי ללמד, וקראתי ספרים על פדגוגיה, פסיכולוגיה, והתפתחות. ישבתי ברומו של העולם – כל כך "מלומד", כל כך מסוגל לתת כל כך הרבה לתלמידי…

    המציאות באה במנות קטנות. ראשית כל, גיליתי שכל אותם הפנים, להוטים ושמחים למראה, אשר ישבו לפני, כיסו על שעמום עצום ואדישות. אחר כך גיליתי שהם לא הבינו את רוב הדברים אשר אמרתי. "הנה נקודה חשובה", הטעמתי בהדגשה מתהדרת, "והיא מאפשרת לכם הבנה שאיננה בספרי הלימוד". אך אבוי, לשווא. כאשר דפי הבחינות חזרו, כל מה שראיתי הייתה הגרסה של ספר הלימוד שנלמדה בעל פה בקפדנות.

    השתדלתי עוד יותר, קראתי עוד; מזלי לא השתפר. גיליתי שעמיתי כולם, נאבקו עם אותה הבעיה, אם בכלל היה איכפת להם. לאט לאט תפשתי שהתלמידים פשוט לא ילמדו מה שהם לא רוצים ללמוד, אפילו אם פיזזתי וכרכרתי לפניהם, פיתיתי או שיחדתי אותם, או איימתי עליהם. ואז גיליתי את האמת האיומה, שלמעשה איננו יודעים באמת כיצד אנשים לומדים, ללא כל קשר אם הם מעוניינים או לא מעוניינים בחומר הלמידה.

    לפעמים, יש לי הרגשה שבתי הספר אשר סביבנו הם הדוגמה הטובה ביותר בעולם לאגדת בגדי המלך החדשים. שנה אחרי שנה, הם ממשיכים, וקוראים לעצמם ספקי ידע, ממציאי חינוך. כאשר כל היתר נכשל, שמים כסף, כמו פלסטר לרפא את הפצעים.

    אולם זה בקושי משנה את המצב. ילדים ילמדו מה שילמדו, כאשר הם רוצים וכיצד שהם רוצים, ללא קשר כלשהו עם מאמצינו הנעלים.

    בסדברי ואלי, אני רואה את האמיתה הזו בפעולה כל הזמן. מעולם לא הצלחתי לפענח את הסוד כיצד באמת הם עושים זאת.

    בתור בית ספר, אנחנו איננו מעמידים פנים שאנחנו יודעים את מה שאיננו יודעים. תפקידנו הוא להיות בכוננות בזמן שהילדים, כל אחד ואחד מהם, בוחרים לעצמם את מסלוליהם המגוונים. אנחנו מעניקים סיוע כאשר מתבקשים לעשות כן. אנחנו עומדים מהצד כאשר איננו נחוצים.

    ואיזה מגוון שאנו מוצאים באותם רצונות יפים שלהם! פיאג'ה, תודה בטעותך. שלבי למידה? צעדי תפישה אוניברסאליים? דפוסים כלליים ברכישת ידע? הבלים!

    אין שני ילדים אשר בוחרים באותו מסלול. מעטים דומים ולו במעט. כל ילד הוא כל כך ייחודי, כל כך יוצא מן הכלל, אנחנו מתבוננים בם ביראת כבוד ובענווה.

    הילדים כולם, לומדים כל הזמן. החיים הם המורה הגדול ביותר שלהם. בעלי התארים, תואר ראשון (.B.A), תואר שני (.M.A), ותואר שלישי (.Ph.D) אשר בצוות, הם שחקני משנה.

    הילדים משתמשים בילדים אחרים, בספרים, במכשירים, ובמבוגרים, ככל שנראה להם נחוץ. הכלי העיקרי שלהם הוא סקרנותם, אשר דוחפת אותם למצוא, להיות בקיאים, להבין.

    הם לומדים לראות את העולם, מפני שהם מסתכלים, והם בתוכו. הם אינם יושבים כלואים בחדרים כל היום.

    הם לומדים ליצור קשר עם אנשים, כי הם במחיצתם של אנשים, מכל הגילים, כל היום.

    הם לומדים לפתור בעיות, כי זה מחויב המציאות. "האחריות נעצרת פה", הראה השלט על שולחנו של הנשיא טרומן, ו"פה" זה מקומו של כל תלמיד. איש איננו יכול להפקיד ערבות עבורם.

    התבוננות בילדים מלמדת אותי משהו חדש כל יום. למשל, אנשים אומרים: "תנו לילדים חופש לבחור את פעילויותיהם, והם תמיד יבחרו במסלול הקל. הם לעולם לא יפתחו אופי חזק כדי לעמוד מול הקושי". כאשר אנשים אומרים לי את זה, אני תמיד אומר לעצמי (ולפעמים גם להם, בקול רם), "על איזה ילדים הסתכלתם לאחרונה?"

    זה בכלל לא מה שקורה במציאות. לרוב, ילדים בוחרים את המסלול הקשה ביותר. לא, זו לא הייתה טעות דפוס. כתבתי, "המסלול הקשה ביותר", והתכוונתי לזה.

    אינני יודע באמת מדוע זה קורה, אולם אני רואה את זה קורה כל הזמן. כאילו ילדים רואים את נקודות התורפה שלהם כאתגר אשר פשוט יש להתמודד עמו.

    כך, הילד הגמלוני עושה ספורט כל היום. הילד שפוחד ממתמטיקה לומד חשבון ואלגברה. המתבודד מנסה להתחבר, החברותי לומד להיות לבד. כל סיפור הוא עלילת גבורה של מאבק עילאי ונחישות ברזל.

    ישנו גם האילוץ של להיות בעל השכלה רחבה. "צריך להכריח אותם ללמוד מעט על הרבה דברים. על הילדים להיות חשופים בבית הספר. אם תניחו להם, הם יהפכו לצרי אופק".

    מעולם לא היה נראה לי הגיוני אף היבט מטענה זו. ראשית כל, ישנה היהירות שבדבר, לחשוב שאתה או אני או איזושהי סוללה של מומחים יוכלו לבחור מתוך האוקיינוס הרחב של הידע האנושי את השילוב הנכון של טיפות שעל כל אחד לגמוע. שנית, זוהי תמימות לחשוב שילדים בימינו, בארץ זו, בתקופה של אמצעי התקשורת ההמוניים אשר מפציצים אותנו, אינם חשופים יום ולילה ליותר ממה שאנחנו יכולים להעלות על דעתנו. אותם אנשים אשר מתלוננים על צרות אופקים יכולים למחרת להתלונן על חשיפת יתר ועל עודף גירויים. ולבסוף, קיימת ההנחה שזה רע להיות צר אופק. רע למי למוצרט? לאיינשטין? לאחים ווילבור ואורוויל רייט? גיבורינו הלאומיים המפורסמים ביותר מהוללים על מסירותם בעלת התכלית האחת לרעיון מסוים זה או אחר. האם זה מה שנקרא להיות בעל השכלה רחבה?

    הכול חוזר לענווה. החכם ביותר מביננו הוא רק טיפ טיפה פחות טיפש מהטיפש ביותר שבנינו. הניחו לילדים להיות. הם ילמדו כל מה שעליהם ללמוד, ויותר מזה, אם לא נתערב, אלא אם כן וכאשר הם יפצירו בנו לעשות זאת, ורק אז.

    [פרק 19, "למידה", "סוף-סוף חופשי, בית הספר סדברי ואלי", דניאל גרינברג, 1987.]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *